fieldschool 2012

fieldschool 2012

Saxion Archeologie Blog!

Saxion Archeologie Blog

De blog voor de opleiding hbo Archeologie in Deventer is tot stand gekomen met behulp van PR en Communicatie afdeling van Saxion. Op deze blog staan ervaringen en verhalen over fieldschools, (buitenlandse) stages en excursies van en voor (aspirant) Saxion Archeologie studenten. Daarnaast kunnen studenten ervaringen delen en nieuwe studenten kunnen informatie vinden over de hbo opleiding Archeologie.
Vind jij het leuk om iets over de hbo opleiding Archeologie te vertellen? Wellicht heb je een verhaal over jou ervaring met je (doorstroom)minor of andere leuke anekdotes?

Een kort bericht (half A4-tje) voor deze blog is voldoende.
Graag ook foto's aanleveren die bij het bericht horen. Je kunt je verhaal/ ervaring naar mij (Roel Kramer) sturen en dan zorg ik ervoor dat het op de blog komt te staan. r.kramer@saxion.nl

maandag 15 december 2014

Stage Nederlands Instituut Turkije (NIT) in Istanbul

Hallo allemaal,

Derde studiejaar op internationaal stage, dat was één van mijn doelen. Ik (Onur Kandemir) wilde namelijk altijd al bij een opgraving in Turkije meewerken. Ik wist dat het Nederlands Instituut Turkije (NIT) actief is met opgravingen aldaar.

Al snel nam ik contact op met Dr. Fokke Gerritsen, directeur van het NIT. Omdat het opgravingsseizoen in de zomer is, had het instituut in eerste instantie geen stageplek voor mij. Echter kreeg ik wel een aanbod om mee te werken aan een ander project.
Het ging hierbij om het analyseren van de geo-chemische samenstelling (soil chemistry) van monsters van een opgraving en een inventariserende studie van vuursteenmateriaal. Daarnaast kreeg ik de kans om mee te werken aan het design van een publicatie.

Ik werd gekoppeld aan Prof. Rana Özbal. Zij was mijn contactpersoon, tevens ook mijn stagebegeleidster. Na het regelen van een Erasmusbeurs en mijn verblijf, had ik eindelijk een stageplek bij de Koc Universiteit in Istanbul, één van de beste universiteiten van Turkije.
Na een rondleiding en uitleg over mijn taken, kreeg ik de sleutels van het laboratorium en de projectkamer waar ik zelfstandig te werk kon gaan.

Vanuit Saxion ben ik de eerste student die voor een stage naar Turkije is gegaan. De eerste stap is al gezet en een band gecreëerd tussen Saxion en de Koc Universiteit.  Voor diegene die interesse heeft en ook stage wil lopen bij de Koc Universiteit of zelfs lessen wilt volgen, raad ik nog paar dingen aan:
  • Begin ruim van te voren te regelen van je Erasmusbeurs. Zonder deze beurs kun je geen stage lopen bij de Koc Universiteit. (Voor vragen over internationale stages en beurzen neem contact op met Gaby Somers, coördinator Internationalisering, g.g.m.somers@saxion.nl.)
  • Houd rekening met het opgravingsseizoen, dit is in de zomer gepland.
  • Als je in Istanbul stage loopt, schaf een Istanbulcard aan. Dit is een soort OV-kaart. Zeer handig als je gebruik wilt maken van: metro, lijnbussen, veerboten etc.
  • Regel een ID-kaart met je contactpersoon vanuit de universiteit. Zonder ID-kaart kan je niet langs de poorten of ze doen moeilijk.
  • Wees ook niet te laks met het regelen van je verblijf plek.
Wees gerust, je hoeft niet Turks te kunnen om bij de Koc Universiteit stage te lopen of lessen te volgen. Alle lessen worden in het Engels gegeven en iedereen kan gewoon Engels praten.
Voor meer informatie over de Koc Universiteit en het NIT:
Koc Universiteit
bron:
http://commons.wikimedia.org/


Groeten Onur Kandemir