fieldschool 2012

fieldschool 2012

Saxion Archeologie Blog!

Saxion Archeologie Blog

De blog voor de opleiding hbo Archeologie in Deventer is tot stand gekomen met behulp van PR en Communicatie afdeling van Saxion. Op deze blog staan ervaringen en verhalen over fieldschools, (buitenlandse) stages en excursies van en voor (aspirant) Saxion Archeologie studenten. Daarnaast kunnen studenten ervaringen delen en nieuwe studenten kunnen informatie vinden over de hbo opleiding Archeologie.
Vind jij het leuk om iets over de hbo opleiding Archeologie te vertellen? Wellicht heb je een verhaal over jou ervaring met je (doorstroom)minor of andere leuke anekdotes?

Een kort bericht (half A4-tje) voor deze blog is voldoende.
Graag ook foto's aanleveren die bij het bericht horen. Je kunt je verhaal/ ervaring naar mij (Roel Kramer) sturen en dan zorg ik ervoor dat het op de blog komt te staan. r.kramer@saxion.nl

woensdag 20 maart 2013

De DAS excursie naar de Bataviawerf en de RCE

Op dinsdag 27 februari jl. zijn we met 11 personen naar de Bataviawerf en het maritiem archeologisch depot van de rijksdienst voor cultureel erfgoed in Lelystad geweest. Dit was de tweede excursie georganiseerd door de DAS en de eerste sinds de officiële oprichting in januari.

Aangekomen op de Bataviawerf werden we verwelkomd door één van de medewerkers, waarna we naar een grote zaal werden geleid om een introductiefilm te bekijken. De introductiefilm behandelde het schip de Batavia, de werf en de maritieme geschiedenis van Nederland in het kort.
Na de film begon de rondleiding over de werf. Eerst kregen we uitleg over de werking van de Batavia en zeilschepen in het algemeen aan de hand van een schaalmodel van de Batavia. Na de uitleg werden we rondgeleid in de houtsnijderij en zeilmakerij. Hier kregen we uitleg over het beeldhouwwerk welke voor het in aanbouw zijn schip de Zeven Provinciën werd gemaakt. In de zeilmakerij werd ons uitgelegd hoe de zeilen worden gemaakt, welke stoffen worden gebruikt en hoe de zeilen worden opgeslagen. Ook waren ze op het moment van de rondleiding bezig met het maken van een replica van een 16e eeuws weefgetouw. Dit weefgetouw willen ze in de toekomst gaan gebruiken om nieuwe zeilen te maken voor onder andere de Zeven Provinciën.

 De werf heeft een eigen opleidingsprogramma waardoor het oude vakmanschap welke komt kijken bij het bouwen van een 17e eeuws zeilschip niet verloren zal gaan. Dus mocht je interesse hebben om een ambacht te leren, op de Bataviawerf kan het!
Het volgende gedeelte van de rondleiding bestond uit een bezichtiging van het in aanbouw zijnde admiraliteitsschip de Zeven Provinciën. Het vlaggenschip van luitenant-admiraal-generaal Michiel de Ruyter. De bouw van dit reusachtige schip lag op het moment van bezichtiging stil door een gebrek aan fondsen, maar dat maakt het niet minder indrukwekkend! Op dit moment is alleen nog maar een gedeelte van het geraamte en de spiegel waarop de wapens van de provincies zijn afgebeeld klaar.
 
Hierna vervolgden we de rondleiding richting het VOC schip de Batavia welke aan de steiger lag bij de werf. Van buitenaf lijkt het een zeer groot schip maar binnenin is het allemaal zeer krap, zeker als men bedenkt dat er meer dan 300 personen op voeren. Alle facetten van het schip werden tijdens de rondleiding uitgelegd. Van de besturing tot de verdeling van de bemanning over de dekken. Maar ook navigatie en wat voor voedsel de opvarenden consumeerden kwamen aan bod.
Na deze uitgebreide rondleiding op de Bataviawerf gingen we richting de RCE. Het gebouw ligt op loopafstand van de werf. Daar aangekomen kregen we eerst een uitleg over de Romeinse platbodem welke op dat moment geconserveerd werd. Hier ging men vooral in op het conserveringsproces wat zeer interessant was. Hierna kregen we verdere uitleg van Frank Dalmeijer, modelbouwer van de RCE over de conservering van kanonnen en zijn werkzaamheden als modelbouwer. Hij liet ons onder andere een replica van de eerder genoemde platbodem zien die hij had gemaakt. Het volgende en laatste onderdeel van de rondleiding was een kijkje in het depot waar de archeologische vondsten werden opgeslagen. Hier lag alles van huiden die als vracht werden vervoerd tot draaibassen, kanonnen van oorlogsschepen, roeren en stukken van de scheepshuiden. Ook was er een uitgebreide collectie van keramiek en gebruiksvoorwerpen.
Als afsluiting van een geslaagde dag werd er nog een drankje genuttigd in het restaurant van de werf waarna we huiswaarts keerden. Al met al een geslaagde excursie!

Als DAS zijn we nu al bezig met het bedenken van een nieuwe excursie dus houd jullie e-mail in de gaten. Natuurlijk willen we ook iedereen aan raden om lid te worden van de DAS!